Mi London? - harmadik rész

2008.04.22. 02:48 | pblue | 4 komment

Címkék: lista népsűrűség terület history ingázás népesség greater london greater london urban area urban area london commuter belt metropolitan area travel to work area green belt largest urban zones

Az utolsó részben pár olyan fogalmat járok majd körül (de most már csak röviden), melyeket talán már érintettem is az előzőekben. Ezek sokkal inkább gazdasági, szociológiai vagy városfejlesztési terminusok, mint jogi kategóriák. Az első ezek közül a Greater London Urban Area, ami a London körüli urban area.

Az urban area fogalma az urbanizálódási folyamat leírásánál használt kifejezés, és persze nincs általános érvényű egzakt definíciója. Jellemzően népsűrűséghez kötik a meghatározását, mint pl. 400 lakos/km2, de az európai gyakorlatban fontosabb az a kritérium, mely a területhasználatra fókuszál, és mely szerint maximum 200 méter a megengedett távolság az urbanizált területek közt. (Fejlődő országokban ezt kibővítik még azzal, hogy a lakosok 75%-a nem folytat mezőgazdasági tevékenységet, azaz ha jól veszem ki, hogy mire akar célozni a Wikipédia, akkor a feltétel az, hogy az emberek háromnegyede nem paraszt). Ez a meghatározás egy összefüggő városiasodott területet eredményez, mely London esetében 1623 km2, ahol 8,5 millió ember él. Nem teljesen fedi Greater Londont, határai hol utóbbi határain belül húzódnak, hol jóval azon túl.

A Greater London Urban Area lakosságát tekintve a 26. legnagyobb urban area a világon - az első Tokyo-Yokohama 34,5 millió lakossal 7835 km2-en. Ha az urban areak Európai Uniós listáját nézzük, akkor ezen London harmadik (Budapest a 18. 2,231 millió lakossal). De szem előtt kell tartanunk, hogy ez utóbbi lista esetében más definíciót használnak, mert ezen a londoni urban area népessége 9,332 millió, ami inkább a London TTWA-hoz közelít (lásd lejjebb), bár a cikk szerint összefüggő városias területekről van szó.

A következő, nagyobb egység, mely meghatározása szerint már nem szab határt az összefüggőség tekintetében, a London commuter belt, ami a London körüli metropolitan area. Tehát a metropolitan area az urban areaval szemben nem feltétlenül összefüggő városiasodott terület, hanem mindazon egységek (elővárosok, alvóvárosok, környező települések stb.) összessége melyeket egy vagy több urbanizált központ vagy mag, leginkább munkahelyek vagy közlekedés szempontjából (vagy bármi egyéb hasonló módon) összefog. London esetében, ahogy a nevéből is látszik, az ingázási zónát takarja, tehát azokat a területeket, ahonnan az emberek bejárnak Londonba dolgozni. Az itt lakók száma 12 és 14 millió között van - ha mondjuk ide soroljuk Kent, Surrey, Berkshire, Buckinghamshire, Hertfordshire és Essex megyéket, akkor ezek pontos lélekszáma (2001-es adatok szerint) 13,945 millió.

A statisztikai hivatal is használ egy hasonló kifejezést, a London Travel to Work Area-t, melynek definíciója: az a terület melynek aktív lakosainak 75%-a az adott területen belül is dolgozik, és az összes az adott területen dolgozó ember 75%-a ezen a területen is él. Az ennek a definíciónak megfelelő terület, azaz a londoni Travel to Work Area (TTWA) lélekszáma 9,294 millió lakos volt 2005-ös becslés szerint. (Az alábbi ábrán a PUA a Primary Urban Area rövidítése.)

Hogy itt se maradjanak el az összehasonlítások: a világ legnagyobb metropolitan areainak listáján a londoni a 18., és itt is Tokió vezet 32,5 millió lakossal 8014 km2-en. Az, hogy a tokiói metropolitan area népessége kisebb mint az urban areaé, valószínűleg definíciós különbségekből adódik, avagy elképzelhető, hogy az összefüggő városias területnek vannak részei, melyek gazdaságilag és eletmód szempontjából már nem kötődnek Tokióhoz. Igazából ennek nem volt kedvem utánanézni, csak spekulálok, mert nem nagyon tartozik a tárgyhoz - majd ha egyszer Tokióban fogok élni... Az Európai Unió a Largest Urban Zones (LUZ) kifejezést használja, mely körülbelül a funkcionális városi régió fogalmát takarja, és ahol lehet, igyekszik a közigazgatási határokhoz igazodni. De pont az ilyen esetekben mint London (vagy pl. Párizs) ez szinte lehetetlen. Az uniós LUZ listát London 11,62 millió lakossal vezeti, Budapest a 16. 2,45 milliós lélekszámmal. Ha egész Európa metropolitan areait hasonlítjuk össze, akkor Moszkva az első 14,6 millió fővel, megelőzve az ezen a listán 12,62 milliós Londont (Budapest 21. helyezett 2,57 millió lakossal).

London esetében az urban area és a metropolitan area közt húzódik, mint egy határként, a Green Belt. A Green Belt egy nem urbanizált terület a város körül, mely egy 1935-től eredeztethető felvetés és aztán egy 1947-es törvény eredményeképpen gátat hivatott szabni a város terjeszkedésének. Azon régiók tartoznak hozzá, ahol a városiasodással szemben a mezőgazdasági tevékenység, az erdőgazdálkodás, a kikapcsolódás és a szabadidő mindenféle zöld formái stb. előnyt élveznek. A Green Belt-hez tartozik szinte egész Surrey, kelet Berkshire, dél Buckinghamshire, dél és közép Hertfordshire, dél Bedfordshire, délnygat Essex és nyugat Kent. Területe 5133 km2. A becslések azt mutatják, hogy ha a '40-es '50-es években nem vezetik be és alkalmazzák a Green Belt policyt Londonban, akkor 1980-ra a Greater London Urban Area kiterjedése megegyezett volna a London commuter belttel, azaz az egész metropolitan area teljesen urbanizált lett volna Slough-tól a Stansted reptérig 200 méteresnél kisebb kihagyásokkal. (Ez elég durva - itt szeretném közbevetni -, merthogy ez több mint 60 km!)

Sok kritika éri az utóbbi idoben az Egyesült Királyságban alkalmazott green belt policyt (nem egy green belt van, hanem a nagyobb nagyvárosok körül mind kijelöltek egyet, illetve az érintett önkormányzatok maguk promotálhatnak területeket), többek közt azért mert merevnek, elavultnak és kontraproduktívnak tartják, például mert megnöveli az ingázás időtartamát és távolságát, mely ingázás ebben az országban nagyrészt autóval történik, azaz a környezetszennyezés egyik legfőbb oka.

Nos, azt hiszem abból a szempontból, amelyből meg akartam válaszolni a feltett kérdést, sikerült ezt viszonylag kimerítően megtennem. Ígérem, hogy ennél már csak rövidebb és kevésbé száraz postok lesznek a blogon, de úgy gondolom, hogy érdemes egy-két olyan kifejezést tisztázni, ami a késobbiekben sokszor előkerülhet.

A cikkben használt ábrák túlnyomó többsége a Wikipédiáról származik (vagy onnan linkelt külső forrásokból) - elnézést, hogy nem jelöltem meg a konkrét forrást mindenhol külön-külön! A Tfl zónás ábra a már most is nagyszerű, és még inkább ígéretes London Profiler-el készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://mindthegap.blog.hu/api/trackback/id/tr93436412

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bollista 2008.04.22. 08:28:24

Ez egy nagyszerű munka!
Gratulálok!

peetmaster 2008.04.22. 09:14:34

ez alaposmunka, grat. Fel is rakhatnád a magyar wikipediára.

al · http://gyik.freeblog.hu/ 2008.04.22. 11:38:31

Még sok ilyet mert egyrészt jók, másrészt London szerelem.

gery · http://gery.blog.hu 2008.04.22. 15:45:56

én is csak gratulálni szeretnék. csak így tovább! ritkán látni a magyar weben ilyen igényes és érdekes irományt.
süti beállítások módosítása